Saturday, March 13, 2010

kus̀ mägi - sèál mõis', kus̀ küngas - sèál kõrts, talúd sòò ja raba seeś

kus̀ mägi - sèál mõis', kus̀ küngas - sèál kõrts, talúd sòò ja raba seeś

ei oleks mina mõ'elnud
ehk oleks sada ö̀'elnud
tuhat́ suuda tunnis̀tanud
kümme kèelt́a kinnitanud
saj̀ad ràamatud lugenud
eilè neilla aègadella
tuna neilla tundidella
sìià sàama, kus̀ olen sàanud
sìià vèerma, kus̀ olen vèernud
neile puile puutumaie
neile maile mahtumaie
uksile ulatúmaie
sagarail̀e sattumaie

sain kui konnade kodúj́e
sìià madúde maj̀aj́e
sisalikkúde segaj́e
ussiParve hulkaj́eNi
kalaParve kàasaj́eNi
konna kèeru keske'el̀e
konnad mult́a sõivad kopsud
ma'òd mustad sõivad maksad
sisalikúd sõid süda'me
kihulas̀ed keèdid kèele
murelas̀ed murŕid mèele
herilas̀ed võtid híng̀e

kui mina pèásen mõisá'ásta
pèásen kui sò'e suusta
lõví lõugade vahelt́a
halli hundi hammastesta
ei taha tagasi vàata
enne kui kodú tòassa
tòa è'essa to'ming̀assa
pinú taga pihlakassa
siis mina vàataksin tagasi
üle se piha pahe'ma
üle laudija lageda
üle se sileda selj́a
kus̀ pais̀tab pagana linna
kuradi koda kumak̀se
juuda tornid tolgendavad
põrgú akkenad põlevad
helveti elú nä'ik̀se

kus̀ mei'é ra'mu raisatie
pihad pèened peksetie
õlaNukad hõõrútie
kä'èVarred vaévatie

kui sàaksin mina mìnema
pèáseksin põgenemaie
siita madúde maj̀asta
sisalikkúde sè'asta

kuhú pè'an mina mìnema
sügav on mereje mìnna
ale on mìnna allikal̀e
pime' pilveje pugeda
kõrge' tõust̀a taéva'ásse
mahá vajúda madala

minu hella eidekeǹe
küta küla külmad saunad
hau'ú udras uuśí vihta

pè'a sina leige' leh́eĺine
pese mu pèá veresta
veristes̀ta vermedesta
hau'ú hàavad terve'esta
terve'esta tòòre'esta
ei
kurda ma ema käsida
kurdan kärnas̀e käsida
veriSilma vermeida
alaKulmú haigeida
kibedast lõi kèeruSilma
vägevast lõi vèä́rasJalga
kõvast lõi käśí kõvera
ärgú mullassa magagú
ris̀tiLiivaś ring̀utagú
sàagú tuuleś kuivamaie
lepaLadvaś lèekimaie
kaseLadvaś karjumaie
hàavaLadvaś ammumaie
kuuse otsaś kukkúmaie

kägú aga kukkus kuusikússa
pappi paugutas pajassa
tegi sèál neid tõllaRattaid
kodaraida kopùteli
millega saksu põrgú víìdi
isandad igiTubaj́e
prouad paksuje rägaj́e
lapsed tühja làanedeie
kubjad kuuma kattelasse
kiltrid kèeva vè'e padaj́e
talúPoj̀ad taéva'asse
vabadikúd varna alla




Pandivere hèáldamine

No comments:

Post a Comment